De Loekemeijermethode is een methode voor gehechtheidsontwikkeling, speciaal ontwikkeld voor mensen met autisme en een goede cognitie. De methode is ontwikkeld door Yvonne Loekemeijer op basis van jarenlang praktijkonderzoek.
Gehechtheidsontwikkeling is de behoefte van ieder mens om zich te hechten aan één of meerdere personen. Een kind hecht zich aan zijn of haar ouders en die relatie biedt veiligheid en geborgenheid. Deze hechting legt de basis voor een goede emotionele en sociale ontwikkeling. De term 'hechting' wordt meestal gebruikt als het gaat om de (vroege) kindertijd. Daardoor ontstaat het idee dat het hechtingsproces dan ophoudt. Maar volgens de theorie van de Loekemeijermethode, loopt het proces door tot in de volwassenheid. Wel wordt in de kindertijd de basis gelegd.
Men verwacht dat iemand zich gedraagt naar zijn of haar leeftijd. Het gedrag van iemand met een achterstand in de gehechtheidsontwikkeling wijkt vaak af van het gedrag dat 'hoort' bij zijn of haar kalenderleeftijd. De kans is groot dat de omgeving gedragingen niet begrijpt en het interpreteert als ongepast, opzettelijk, vreemd of onopgevoed. Dit gebeurt zeker als het gaat om een ouder kind, jongere of (jong)volwassen persoon met normale tot hoge intelligentie. Toch is het 'ongepaste' gedrag terug te brengen in de ontwikkelingsfasen van de gehechtheid. De Loekemeijer theorie laat zien dat veel gedragingen, die iemand met autisme wel of nog niet laat zien, voortkomen uit een achterstand en stilstand in de gehechtheidsontwikkeling.
Iemand met autisme doorloopt, net als iemand die zich gemiddeld ontwikkelt, dezelfde opeenvolgende ontwikkelingsfasen van de gehechtheid. Dit proces begint echter met een achterstand, verloopt veel langzamer dan gemiddeld en gaat niet vanzelf verder. Hierdoor komt de gehechtheidsontwikkeling bij autisme vaak stil te staan in een lage ontwikkelingsfase.
In een lage ontwikkelingsfase bevindt iemand zich nog volop in zijn of haar gehechtheidsproces. Door aan te sluiten bij de juiste ontwikkelingsfase kan iemand zich verder ontwikkelen en het gehechtheidsproces alsnog doorlopen.
De grote uitdaging bij veel mensen met autisme is dat zij met hun goede cognitie heel vaardig zijn in het verbloemen van hun achterstand. Zij kunnen 'wenselijk' gedrag vertonen of anderen imiteren waardoor de achterstand in de gehechtheid vaak niet herkend wordt. Over het algemeen wordt er alleen naar iemands cognitie en leeftijd gekeken en nauwelijks naar zijn of haar gehechtheidsontwikkeling. De Loekemeijermethode is zo ontwikkeld dat het de cognitie buiten beschouwing laat.
De Loekemeijermethode omvat:
Bij Yvonne Loekemeijer heb ik de opleiding gevolgd tot gehechtheidspecialist en ben gelicenceerd gehechtheidsbegeleider- en onderzoeker.
Loekemeijer gehechtheidsonderzoek
Middels het onderzoeksinstrument ADAut (Attachment Development Autism) wordt
het gehechtheidsonderzoek afgenomen. Hiermee wordt vastgesteld in welke fasen
van de gehechtheidsontwikkeling een kind, jongere of volwassene zich bevindt;
hoever iemand is in zijn of haar ontwikkeling van de gehechtheidsrelaties, emotionele
ontwikkeling, sociale ontwikkeling en ontwikkeling van de informatieverwerking. Het
onderzoek kan afgenomen worden bij kinderen, jongeren en volwassenen met
autisme en een goede cognitie.
Het onderzoek mag alleen worden afgenomen door gelicenseerde Loekemeijer gehechtheidsonderzoekers. Het gehechtheidsonderzoek is het startpunt in het Loekemeijertraject. Hiermee kan de begeleiding zo effectief mogelijk worden afgestemd.
Begeleiding vanuit de Loekemeijermethode
In de begeleiding wordt aangesloten op de ontwikkelingsfase van de gehechtheid
waarin degene met autisme zich bevindt. Hierin worden ouders, partners en andere
naasten ondersteund om het gehechtheidsproces alsnog samen met hun kind,
partner of naaste te doorlopen. Zo krijgen zij de mogelijkheid om zelf
gehechtheidsontwikkeling bij hun (ouder) kind of partner mogelijk te maken. Ouders
krijgen zelf de regie en worden ze minder afhankelijk van hulpverlening.
Het is belangrijk dat iemand vanuit zichzelf stappen zet op basis van bewustwording en (aan)voelen, in tegenstelling tot het aangeleerd krijgen van 'trucjes' op cognitief niveau, zoals voornamelijk gebeurt bij andere methodes. Degene met autisme en zijn of haar naasten staan centraal. Er wordt meebewogen en nabijheid, bevestiging, praktische en emotionele ondersteuning geboden in situaties waarin en momenten waarop zij dit nodig hebben. Deze manier van aansluiten noemen we Actieve Nabijheid.
Tarieven
Onderzoek en begeleiding wordt vaak vergoed vanuit PGB (jeugdwet of WMO) via
de gemeente. De kosten van een gehechtheidsonderzoek (vooronderzoek middels
vragenlijst, ongeveer 4 à 5 onderzoek gesprekken en een uitgebreid onderzoeks- en
adviesverslag) zijn:
Afhankelijk van het PGB beleid van uw gemeente kan het zijn dat niet het gehele uurtarief wordt vergoed. Binnen de WMO (18+) geldt een eigen bijdrage.