Kinderen (8 tot 16 jaar)

Vraag jij je wel eens af, waarom:

  • Jouw kind snel schrikt als iemand hem/haar onverwachts aanraakt?
  • Jouw kind bepaald eten of bepaalde smaken vermijdt?
  • Jouw kind vaak tegen anderen zegt dat ze stil moeten zijn, terwijl ze zelf constant geluid maken?
  • Jouw kind niet stil kan zitten en de hele tijd zit te wiebelen?
  • Jouw kind snel boos of geïrriteerd is na een dag hard werken op school?

Dit zijn allemaal signalen van onder prikkeling of overprikkeling. Prikkels beïnvloeden ons gedrag. En dit gedrag heeft weer invloed op het leren. Hoe we op prikkels reageren verschilt per persoon. De ene houdt zijn handen op zijn oren en de ander kan zich niet meer focussen op een gesprek, omdat hij/zij afgeleid is.

In mijn begeleiding ga ik samen met jouw kind het zogenaamde "Prikkelprofiel" opstellen. Het prikkelprofiel brengt deze prikkels in kaart en geeft tools om prikkels te verminderen en onder prikkeling of overprikkeling te voorkomen. Het prikkelprofiel is een bestaande methode en is geschikt voor ieder kind op de basis- en middelbare school tussen de 8 en 16 jaar. Met en zonder autisme. Thuis en in de klas.

Bij deze methode neem ik het werkboek "prikkelprofiel" door. Dit bestaat uit de hoofdstukken: Wat zijn prikkels, Zien, Horen, Ruiken, Voelen, Denken, Overprikkeling, Herinneren en Prikkelprofiel. We schrijven niet alleen in het werkboek, maar ontdekken door te doen en gaan situaties passend bij de hoofdstukken verder uitpluizen. Dit doen we door het bijbehorende kaartspel in te zetten. Het ingevulde werkboek is tevens een naslagwerk voor kind, ouders en/of leerkrachten. Om het gehele werkboek van begin tot einde door te nemen, heb ik tussen de 10 tot 13 begeleidingsmomenten nodig.

Met het prikkelprofiel krijgt je kind meer inzicht in hoe prikkels bij hem/haar werken en wat de gevolgen hiervan zijn. Tevens geeft het inzicht in hoe de omgeving jouw kind kan ondersteunen. Je kind krijgt meer controle over praktische situaties en kan zijn eigen regie weer pakken. Het resultaat van minder onder prikkeling en overprikkeling is een rustiger en blijer kind. Dit doet mooie dingen met het zelfvertrouwen. Daarnaast krijgt het kind de ruimte om weer tot leren te komen op allerlei gebieden. Beide hebben direct een positief effect in het gezin en in de klas. En dit is toch wat we allemaal zouden willen.

Nynke Zuurmond is een van de drijvende krachten achter het prikkelprofiel. Vanuit haar persoonlijke ervaringen met autisme is dit mooie product ontstaan. Voor meer informatie over het prikkelprofiel en Nynke Zuurmond, zie: prikkelprofiel.nl en autismepositief.nl